انتظار ظهور حضرت مهدی علیه السلام «یعنی انتظار اقتدار اسلام و مسلمانان، حاکمیت دین اسلام در روی کره‌ی زمین، گسترش عدالت و برداشته شدن ظلم که با آمدن او عدالت در تمام ابعادش گسترش می‌یابد و تمام ارزش‌های دینی و الهی در روی کره خاکی، حاکم و اجرا می‌شود. آرزو و امید به چنین روزی انسان را به تلاش و کوشش وامی­دارد و زمینه را برای چنین روزی آماده، و وضع موجود را به وضع بهتر مبدّل کند و هرگز تسلیم ظلم و زور نمی‌شود و به گناه و ذلّت تن نمی‌دهد و لذا در روایات، آمده است هرکس در انتظار ظهور حکومت حضرت مهدی علیه السلام است و در این حال از دنیا برود خداوند ثواب رزمندگان صدر اسلام را که در محضر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  شمشیر زده‌اند به آنان می‌دهد[1]؛ زیرا همه آنان یک هدف را دنبال می‌کنند که عبارت است از تلاش و کوشش برای گسترش حکومت حق و عدالت.

در روایات اسلامی یکی از بهترین اعمال و عبادت امت اسلامی انتظار فرج و ظهور آن حضرت دانسته شده است.

از شیخ صدوق با ذکر سند از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  نقل است آن حضرت فرمود: بهترین اعمال امت من انتظار فرج و ظهور مهدی است[2].

علامه مجلسی با ذکر سند از امام صادق علیه السلام نقل کرده است: کسی که منتظر ظهور دوازدهمین امام اهل‌بیت علیهم السلام  باشد، مانند کسی است که با شمشیر آخته در محضر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  از او دفاع می‌کند[3].

ترمذی و... با ذکر سند از عبد الله بن مسعود و...نقل کرده است، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  فرمود: از فضل خداوند طلب کنید؛ زیرا خداوند دوست دارد بندگانش از او طلب کنند و بهترین عبادت، انتظار فرج است[4].

اگرچه در این روایت انتظار فرج به طور مطلق آمده است ولی با توجه به این که روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم  بعضی بعض دیگر را تفسیر می‌کنند این انتظار فرج توسط روایت دیگر تفسیر شده است.

قندوزی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  نقل کرده است که آن حضرت فرمود: بهترین عبادت انتظار فرج ظهور حضرت مهدی علیه السلام است[5].

انتظار فرج و ظهور حضرت نیرو و محرک قوی‌ای است که انسان را به تلاش برای گسترش عدالت، فرهنگ الهی و حاکمیت ارزش‌های اسلامی و برچیده شدن ظلم و تبعیض از جوامع بشری وامی‌دارد و این اندیشه انسان را از رخوت و سستی دور می‌کند و عامل مهمی برای تحرک و پویای جامعه می‌شود و انسان، با این اعتقاد خودش را از سقوط در منجلاب گناه حفظ می‌کند؛ از این رو رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  فرموده است: بهترین جهاد امتم انتظار فرج است[6].

با توجه به آنچه که گفته شد، معلوم می‌شود همه‌ی مسلمانان موظفند برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت بکوشند و شبانه‌روز برای فرج و ظهور حضرت دعا کنند و هر لحظه انتظار ظهور او را بکشند و برای یاری او آماده باشند.

البته دیدگاه بیشتر اهل‌سنت انتظار تولد حضرت مهدی علیه السلام و در نتیجه انتظار ظهور او را می‌کشند ولی شیعیان و عده‌ای از اهل‌سنت، معتقدند او متولد شده است و شخصیت حقوقی او یعنی امامتش بین جامعه حضور و ظهور دارد و آثارش در نظام عالم، معلوم و آشکار است ولی وجود فیزیکی او بر اساس مصلحت و حکمت الهی از دیدگان عموم مردم پنهان است و هر وقت خداوند بخواهد بین جامعه ظهور و عالم را از عدل و داد پر می‌کند پس از این که از ظلم و جور پر شده باشد.

 


[1]. «من مات منکم وهو منتظر لهذا الامر کمن هو مع القائم فی فسطاطه قال: ثم مکث هنیئة ثم قال: لا بل کمن قارع معه بسیفه، ثم قال: لا والله إلا کمن استشهد مع رسول الله ـ صلى الله علیه وآله و سلم ـ»؛ بحار الانوار، ج 52، ص 122-149.

[2]. «افضل العبادة انتظار الفرج»، کمال الدین 287؛ خزاز، کفایة الاثر، ص 281،  بحار الانوار، ج50،  ص 318و ج 51، ص 156و ج 52، ص 122و 125و 131و ج 75، ص 326.

[3]. «المنتظر للثانی عشر کالشاهر سیفه بین یدی رسول الله یذّب عنه»، بحار الانوار، ج52، ص 129.

[4]. «سلوا الله من فضله فانّ الله یحبّ ان یسأل و افضل العبادة انتظار الفرج»، سنن ترمذی 5: 226؛ طبرانی، معجم الاوسط، ج5، ص 230، همان، معجم الکبیر، ج10، ص 101، همان، کتاب الدعاء ص28، هیثمی، مجمع الزوائد، ج1، ص 147، تحفة الاحوذی، ج10، ص 17، مسند شهاب، ج 2، ص 245، الجامع الصغیر، ج 1، ص 192، کشف الخفاء، ج 1، ص 460، کنز العمال، ج 2، ص 79و ج 3، ص 275.

[5]. «افضل العبادة انتظار الفرج ای انتظار الفرج بظهور المهدی»، ینابیع المؤدة، ج 3، ص 397.

[6]. «افضل جهاد امتی انتظار الفرج»، ابن الشعبه الحرانی، تحف العقول، ص 37؛ بحار الانوار، ج 74، ص 141